Sara After at least 1 week
Sara After at least 1 week
Simone After at least 30 weeks
Ellen After at least 16 weeks
Elynette After at least 1 week
Marijke
Rob
Mijn naam is Krystyna en ik geef lessen van gitaar, zang en contrabas.
Muziek was in mijn leven sinds de vroegste jaren aanwezig, ik begon toen ik 6 jaar oud was met basis muziekonderwijs, met piano als hoofdvak. Later besloot ik om klassieke gitaar te leren spelen en ik ontdekte dat ik tegelijkertijd kan zingen – dit is mijn grote passie geworden om liedjes te coveren waarin ik mezelf op gitaar kan begeleiden.
Pas toen ik 18 was besloot ik om met contrabas te beginnen, en dit was hét instrument voor mij. Ik diepte me in de basswereld, begon om in een orkest te spelen en na enkele jaren was ik bereid om naar een conservatorium te gaan. Zo ben ik in Nederland terecht gekomen. In juli 2021 studeerde ik af van bacheloropleiding op Codarts, met klassieke contrabas als hoofdvak. Daarna heb ik nog masterstudie gedaan aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, op de oude muziek afdeling.
Tijdens mijn studie ontdekte ik mijn passie voor lesgeven – ik volgde een cursus in educatie, waarin ik me kon indiepen in de theorie van pedagogiek, didactiek en methodologie, en deed en stage erin. Ik werkte met verschillende doelgroepen, vanaf kleuters, door tieners en jongvolwassenen, tot en met senioren. In mijn lessen focus ik op de individuele behoeftes van elk student. Ik bepaal met elk student hun individuele doel en doe mijn best om dat samen te bereiken.
Ik geef les in het Nederlands, het Engels en het Pools. Lessen bij studenten thuis zijn ook prima!
My name is Krystyna and I teach guitar, singing and double bass.
I teach beginners of every age, with special attention to adult beginners and seniors. It's never too late to start!
In my lessons I like to focus on individual needs of each of my students, to reach their desired goal together.
I give lessons in Dutch, English or Polish.
Het is nooit te laat om met een muziekinstrument te beginnen! Het is een ongelukkig stereotype dat je alleenmaar als kind een instrument kan leren bespelen. Volwassenen en senioren kunnen dat zeker ook.
Tijdens mijn educatie heb ik me ingediept in de subject ‘muziekeducatie voor senioren’, daarom ben ik bereid om lessen aan volwassenen en mensen met grotere levenservaring te geven. We nemen dan een rustige tempo, bespreken een doel die voor beide zijden bevredigend is, en stap voor stap gaan we samen naar ons doel toe. Geen haast, geen spanning, gewoon lekker muziek maken voor de gezelligheid.
Waarom is het nuttig om in oudere leeftijd muziek te maken?
Het bespelen van een instrument heeft een grote positieve invloed op de lichaam en geest. Muziekmaken helpt om de lichaam op een fijne manier actief te houden en stimuleerd de hersenen. Het is in onderzoek bevestigd dat mensen die in oudere leeftijd met muziek bezig zijn, genieten van welzijn op verschillende niveaus – lichaamelijk, geestelijk, sociaal. Het is ook geen geheim dat gepensioneerden veel meer tijd hebben om muziek lessen te volgen.
Natuurlijk kan er twijfels zijn, of je in oudere leeftijd nog in fysieke staat bent om een instrument te bespelen, en mijn antwoord is meestal – jawel! Met aangepaste tempo en goed gekozen repertoire, kan het zeker.
Ik bied dus lessen aan voor volwassenen en senioren die van muziek op zijn eigen manier willen genieten. Met of zonder ervaring in muziek, bent u van harte welkom.
Vanaf de vroegste tijden, was muziek altijd een element van religieuze rituelen geweest. En het is nog steeds zo – zingen in de kerk, gregoriaans of worship, zingend bidden – muziek helpt om de gebeden nog prettiger te maken.
Ik heb ruime ervaring met het zingen en spelen tijdens een (christelijke) liturgie. Dit deel van mijn muziekpassie wil ik ook graag met jullie delen.
Voordat u een proefles boekt, stuur aub een berichtje. Het kan gebeuren dat de tijden in mijn rooster niet altijd up-to-date zijn (ook al ik die vaak probeer aan te passen), en soms blijken er meer mogelijkheden te zijn. Alvast bedankt en hopelijk tot snel - op de proefles!
Gitaar was mijn hoofdinstrument op basis muziekonderwijs – ik heb dus de basis ervan geleerd en dit gebruik ik tot nu toe, vooral als begeleiding voor zingen. Ik introduceer mijn studenten dus graag in het gitaar spelen, ofwel ze in de klassieke wereld willen blijven, of misschien populaire liedjes coveren. Ik geef graag lessen aan studenten zonder ervaring en van elk leeftijd – het is nooit te laat om te beginnen!
Ik introduceer gitaarspelen rustig en stap voor stap. Afhankelijk van de mogelijkheden van elk student pas ik het leertempo aan. Van basistechnieken voor de rechter- en de linkerhand, door akoorden, noten lezen, tot melodieën, korte stukken en liederen. Ik voeg ook soms basiselementen van muziektheorie toe tijdens mijn lessen.
Tijdens mijn lessen besteed ik veel aandacht aan de comfort van spelen, omdat ik geloof dat ontspanning bij het spelen helpt. Ook de muzikaliteit is voor mij belangrijk. Ik bespreek graag met mijn studenten, wat ze van een stuk vinden, wat ze daaraan denken, en zo zoeken wij naar inspiraties om hoe we dit stuk nog mooier kunnen maken.
Ik ben van opleiding klassieke contrabassiste. Ik speel en geef les dus vooral in klassieke muziek, maar ik vind het ook prima om met lichte muziek te werken. Ik geef graag les aan beginners en halfgevorderden van elk leeftijd – het is nooit te laat om te beginnen!
Als je al een instrument heb – prima. Als niet – ik help je graag om een (huur)instrument te kiezen.
Ik zing mijn hele leven door. Tijdens mijn muziekeducatie heb ik geleerd om mijn stem op een effectieve manier te gebruiken en nu deel ik mijn ervaring en kennis graag met anderen, o.a. door het leiden van een kleine koor en door prive-lessen te geven. In mijn werk focus ik op de gezonde en comfortabele stemgebruik. Ik werk graag op door de student gekozen repertoire en ik doe mijn best om samen met mijn studenten de gekozen doelen te bereiken.
Tijdens mijn zanglessen besteed ik graag aandacht aan techniek van stemgebruik. Ik doe dus veel warming-up oefeningen, hou de lichaamshouding, ademhaling en de comfort van mijn studenten in de gaten. Behalve de techniek is voor mij de muzikaliteit van mijn studenten belangrijk – daarom werk ik graag op door hun gekozen repertoire en probeer samen met hen te ontdekken, hoe we dit repertoire nog beter kunnen zingen.
Zelf zing ik graag covers van oudere klassiekers, zoals The Beatles of Queen, maar ook nieuwe liedjes van populaire muziekgroepen. Ik zing ook veel worship muziek, wegens mijn activiteiten in de kerk. In elk lied besteed ik veel aandacht aan de boodschap, ik zorg ervoor dat de tekst duidelijk en betekenisvol is. Ik benader elke lied afzonderlijk en probeer om de tekst ervan met mijn eigen ervaringen te kopellen, ik moedig mijn studenten ervoor ook aan. Op dit manier krijgt elk lied een individuele toon en wordt met passie gezongen.
Ik ontdek in mezelf en in mijn studenten dat we meer kunnen bereiken en mooier kunnen zingen als we comfortabel zijn, daarom zorg ik ervoor dat de sfeer op de les prettig is, dat geen vraag ongepast is en dat we goed kunnen communiceren.
Gitaar samen leren spelen is ook een mogelijkheid. Bij twee personen op een les, leren we met elkaar en van elkaar. Samenspel staat centraal.
De muziekstukken worden dan aangepast aan beide leerlingen, zodat iedereen zich comfortabel maar ook uitgedaagd voelt.