Richard After at least 1 week
Richard After at least 1 week
Rob After at least 6 weeks
Mercedeh After at least 1 week
Katja After at least 1 week
Marian After at least 1 week
Cook After at least 120 weeks
Tessa After at least 32 weeks
Remy After at least 1 week
Patty After at least 8 weeks
Kees After at least 1 week
Rob Meulmeester is een Rotterdamse gitarist en docent. Toen hij (pas) op zijn zestiende begon met gitaarspelen, was er direct geen weg terug. Hij bekwaamde zich in uiteenlopende stijlen, van akoestische sologitaar (fingerstyle), pop en rock, via blues en instrumentale rock naar uiteindelijk jazz en gypsy jazz.
In 2014 studeerde hij af aan Codarts, het Rotterdams Conservatorium, waar hij jazzgitaar studeerde met minors in compositie en arrangeren. Tijdens zijn studie specialiseerde hij zich, naast zijn instrument, in harmonieleer en muziektheorie; zo schreef hij een zeer goed beoordeelde scriptie over jazzharmonie op de piano, en hoe deze toe te passen op de gitaar. Een vervolgonderzoek naar dit onderwerp moet leiden tot de uitgave van een lesmethode in jazzharmonie op de gitaar.
Al tijdens de studie speelde hij verschillende muziekgenres in uiteenlopende bezettingen in Nederland en daarbuiten. Dankzij zijn veelzijdigheid en theoretische kennis, gepaard met wat men in het vak ‘grote oren’ noemt, kan hij vaak zonder voorbereiding een avondje aansluiten bij bestaande ensembles. Na zijn studie heeft Rob zich verdiept in de klassieke gitaar, met name de muziek van Bach en Scarlatti (die nooit voor gitaar componeerden).
Sinds zijn studie geeft Rob zowel instrument- als theorieles in, naar eigen zeggen, alle stijlen behalve flamenco. In zijn lessen staat, naast het spelen zelf, het begrijpen van wat je doet of schrijft centraal, om zodoende het maximale uit je spel of compositie te halen; niets is bewezen totdat je het kunt herhalen.
Voor muzikanten die meer willen dan naspelen. Met behulp van muziektheorie leer je wat de akkoorden uit je favoriete liedjes met elkaar te maken hebben, dat Mozart zijn symfonieën niet schreef door maar van alles uit te proberen, en dat een gitaarsolo of improvisatie niet tot stand komt door toevallige inspiratie of een aaneenschakeling van vaste patronen.Wil je zelf muziek leren schrijven of improviseren, dan is muziektheorie wellicht iets voor jou.
Enkele jaren geleden hebben we allemaal noodgedwongen ervaring opgedaan met onderwijs of vergaderen op afstand. Deze lesvorm is niet voor iedereen weggelegd, maar voor sommigen kan het een uitkomst bieden. Ondanks de afstand word je in een paar tellen voorzien van duidelijke partijen, en waar nodig audiobestanden met begeleiding. Informeer naar de mogelijkheden.
In de gitaarlessen staan de wensen van de leerling voorop. Vrijwel alle muziekstijlen zijn mogelijk. De leerling kan zelf kiezen welke muziek te oefenen, maar er kan ook muziek worden aangedragen die past binnen het gewenste genre. Bladmuziek wordt, handgeschreven of digitaal, aangeleverd in notenschrift en/of tabulatuur. De muziek kan worden aangepast aan het niveau van de leerling.Tijdens de les wordt de muziek praktisch geoefend en, waar nodig en wenselijk, theoretisch verklaard. De muziek wordt samen gespeeld, gespeeld door de leerling met begeleiding van de docent, en eventueel helemaal alleen gespeeld, en voorzien van praktische en technische adviezen. Tijdens de les krijg je voldoende informatie om zelfstandig te kunnen oefenen tot de volgende les.Of het nu gaat om je eerste akkoorden, of om gevorderde gitaarsolo's of klassieke stukken: bijna alles is mogelijk.
Lessen voor (jonge) kinderen
Met jonge kinderen die voor het eerst een instrument bespelen wordt gewerkt uit De Gitaarstarter; een lesmethode voor kinderen. Hiermee leer je de basistechnieken van de gitaar en het notenschrift. Eenmaal bekend met de basis, kan deze methode worden aangevuld met melodieën van (populaire) muziek naar keuze. Er wordt gelet op een goede technische basis, maar het plezier staat voorop. Een leerling die graag speelt, zal veel sneller leren dan een leerling die denkt het te moeten.
Een eigen instrument is voor een proefles geen vereiste. Eenmaal ingeschreven is het wenselijk dat de leerling ook thuis kan oefenen en spelen.
Muziektheorie is zeer nuttig voor wie een stapje verder wil komen met improvisatie, eigen compositie, of simpelweg wil begrijpen wat men doet. Muziektheorie is een breed begrip, en omvat het begrijpen van toonladders, akkoorden, (functionele) harmonie, ritme en liedstructuur en het oefenen van het gehoor (solfège). Deze aspecten worden naar keuze geanalyseerd op het instrument of op papier, en eventueel met behulp van de piano; het referentie-instrument voor de theoreticus.Wil je begrijpen wat je speelt, dan wordt zelf gekozen en/of aangedragen muziek geanalyseerd, zowel op het instrument als van bladmuziek. Wil je verder komen in het zelf schrijven van muziek, neem dan vooral je eigen werk mee om dieper in te gaan op de vraag waarom je iets mooi vindt. Ben je op zoek naar de volgende stap in je improvisatie, dan is het bestuderen van passende toonladders en akkoordstructuren iets voor jou.Solfège is de studie van het gehoor; het kunnen naspelen of noteren van iets wat je hoort, of juist het kunnen indenken hoe wat je leest klinkt. Zien hoe het klinkt, en horen hoe het eruit ziet. Zo leer je je favoriete muziek zonder bladmuziek naspelen, of herkennen wat er gespeeld wordt als je met anderen speelt.
Wil je je voorbereiden op het theoretisch gedeelte van een toelatingsexamen voor een vakopleiding, dan ben je meer dan welkom. In de meeste gevallen gaat dit om het noteren van een gespeelde melodie en/of ritme, het analyseren van een gegeven akkoordenprogressie, het herkennen van akkoorden (majeur, mineur, dominant, etc.) of toonladders, of het zingen van een geschreven melodie. Voor dit laatste hoef je geen (goede) zanger te zijn, weet ik uit ervaring.
Wat je ook wilt: naast je ontwikkeling op je gekozen instrument, is muziektheorie een absolute verrijking.